در علم طراحی دریایی به این شکل سازه اختصارا «SWATH» گفته می‌شود که باعث افزایش پایداری شناور درسرعت‌های بالا می‌شود اما نیازمند سطح بالای تکنولوژی و غلبه بر موضوعات مهم است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در اتفاقی که پیش از این خبر یا توضیحاتی از آن منعکس نشده یا مورد اشاره مسئولان نیروهای مسلح کشورمان قرار نگرفته بود، نیروی دریایی سپاه از شناور جدید و متفاوتی به نام "شهید ناظری" به عنوان جدیدترین دستاورد خود رونمایی کرد.
 
ابعاد این شناور 55 متر طول، 14.1 متر عرض و ارتفاع 13 متر اعلام شده و بر اساس اعلام فرمانده ندسا، "برد دریانوردی شناور مذکور 10 هزار کیلومتر است که توسط محققین کشور بدون هیچگونه وابستگی خارجی، طراحی، ساخت، تجهیز و به آب اندازی شده است."
 
طرحی متفاوت برای سپاه
 
برای کسانی که تا پیش از این تحولات در نیروی دریایی سپاه را دنبال کرده بودند، دیدن این شناور با این نوع طراحی و اندازه، شاید عجیب به نظر برسد چراکه نیروی دریایی سپاه به صورت سنتی، تاکنون نیرویی بوده که در بحث شناوری به سمت قایق های کوچک و سریع تمایل داشته است ولی حالا به طرف شناوری با طراحی خاص رفته که کمتر نمونه یا تصویری از آن در ذهن دوستداران این نیرو بوده است.
 
 شناور سپاه
شناور شهید ناظری
 
این تغییر ساختار و روی آوردن به طرحی متفاوت و ویژه، در دنیا نیز سابقه و نمونه زیادی ندارد. به طور کلی در طراحی این نوع شناورها، به جای شکل سنتی عنوان قایق ها و کشتی ها، شاهد دو بخش کوچک از کف شناور هستیم که با سطح آب برخورد دارد.
 
در علم طراحی دریایی به این شکل سازه Small Waterplane Area Twin Hull یا در اختصار «SWATH» گفته می شود. این نوع طراحی باعث افزایش شدید پایداری شناور حتی در سرعت های بالا می شود که البته طراحی و ساخت این نوع شناورها نیازمند سطح بالای تکنولوژی و غلبه بر موضوعات بسیار مهم و راهبردی است که خوشبختانه در نیروی دریایی سپاه، این موضوع حل و تبدیل به محصول نهایی شده است.
 
 شناور سپاه
یک شناور با استفاده از فناوری SWATH
 
در این نوع طراحی، بخش عمده ای از وزن کشتی به دو بخش موجود در زیر آب منتقل شده و بخش باقی مانده در بالای سطح آب، بسیار با ثبات باقی می ماند، لذا به علت تبعات و سختی های طراحی و ساخت چنین محصولی، تعداد کمی از کشورهای دنیا به دنبال این طراحی رفته اند و در جهان شرق، چینی ها با شناورهای موشک اندازه تایپ 022 از این گونه طراحی استفاده کرده اند که البته این مدل در مقایسه با شناور ایرانی بسیار کوچک تر و ساخت آن ساده تر است.
 
شناور سپاه 
شناور تایپ 022 ساخت چین
 
در جهان غرب و خصوصا در کشور آمریکا نیز چندین مدل از این طراحی به انجام رسیده است که بیشتر آنها مربوط به کشتی های تحقیقات و اقیانوس شناسی و چندین مدل نیز شناوری های نمونه با کاربری های نظامی به شمار می آید.
 
برای نمونه یکی از طرحی های مورد نظر Sea Fighter و دیگری Sea Shadow است که همگی به عنوان طرح هایی برای آینده نیروی دریایی آمریکا مطرح شده اند و تنها منجر به ساخت یک نمونه از آن شده است که فعلا فاقد برنامه خاصی جهتی عملیاتی شدن است.
 
شناور سپاه 
شناور Sea Fighter
 
شناور آمریکایی Sea Fighter نیز همانند شناور ایرانی از بدنه آلومینیومی برخوردار است اما تقریبا هیچ کدام از این طرح های رزمی در آمریکا هیچ وقت عملیاتی نشدند اما کارشناسان می گویند با همین یک نمونه نیز حجم بسیار زیادی از دانش در این بخش به طراحان آن منتقل شده است که قطعا در نمونه ایرانی نیز این موضوع مهم صادق است.
 
امروزه شناورهای کلاس Independence از شناورهای LCS نیروی دریایی آمریکا نیز به نوعی در حال استفاده از درس های گرفته شده از این طراحی ها هستند.
 
در عین حال، نکته بسیار مهم دیگر که در تصاویر مربوط به این شناور دیده می شود، تلاش گسترده و در عین حال موفق متخصصان دفاعی کشورمان برای کاهش سطح مقطع راداری این شناور است که شکل قرارگیری بدنه شناور به خوبی نشان دهنده این مسئله است و همین موضوع، عملا بهترین شناور ایرانی در این زمینه محسوب می شود.
 
البته قبلا تصاویری از یک طرح جالب نیروی دریایی با عنوان "صبا 4" در فضای مجازی منتشر شده بود که به صورت کلی شباهت های زیادی از نظر طراحی فیزیکی و همچنین نوع جنس بدنه به شناور شهید ناظری داشت. البته در شناور جدید سپاه حجم حمل مسافران دو برابر و در عین حال خصوصیات طراحی بدنه پنهانکاری نیز به آن اضافه شده است.
 
شناور سپاه 
اطلاعات مربوط به شناور صبا 4
 
ورود به آبهای آزاد با شناور جدید سپاه
 
بر اساس تصاویر منتشر شده از شناور "شهید ناظری"، نه سلاح خاصی بر روی آن دیده می شود و نه سامانه راداری و یا اپتیکی خاصی روی آن قابل مشاهده است. البته فیلم های منتشره از رسانه ملی در زمان فرود یک بالگرد روی این شناور ویژه، برخی تجهیزات نصب شده روی آنرا به صورت مبهم به تصور می کشد که این تجهیزات، در تصاویر مراسم افتتاح این شناور، قابل رصد نیست و ممکن است به دلیل مختلف، فعلا قصد رونمایی از آن وجود نداشته باشد.
 
اولین دلیل مهم برای ساخت یک شناور با برد عملیاتی بالا را می توان در سخنان سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پیدا کرد که می گوید: این شناور امکان حضور قدرتمند نیروی دریایی سپاه را در آبهای آزاد و اقیانوس‌های فراهم کرده است و تعادل پایدار در امواج بلند، برد بلند دریانوردی، قابلیت حمل مسافر و بالگرد با سرعت بالا از ویژگی‌های این شناور است. "

با این اوصاف می توان مطمئن بود که شناور مورد نظر، آغاز یک طرح بزرگ برای آینده نیروی دریایی سپاه است.
 
شناور سپاه 
شناور شهید ناظری
 
مردادماه سال 1390 بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده كل قوا، با حضور در قرارگاه مقدم نیروی دریایی ارتش – ناوگان جنوب، از نزدیك در جریان فعالیتها و اقدامات یگانهای دریایی ارتش در خلیج فارس و دریای عمان و آبهای آزاد قرار گرفتند.
 
ایشان در جمع فرماندهان ارشد نیروهای مسلحِ مستقر در منطقه با اشاره به ظرفیت ها و عرصه های فراوان موجود برای پیشرفت بیشتر نیروهای دریایی تأكید كردند: «گسترش حوزه تحرك و حضور نیروی دریایی در آبهای آزاد و تأمین زیرساخت های این حضور، زمینه ساز تبدیل شدن نیروی دریایی به یك نیروی راهبردی حقیقی است.» 
 
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه تاکید کردند که "حضور مقتدرانه یگانهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در آبهای آزاد برای ملتها الهام بخش و امیدآفرین است"
 
با این پیش زمینه، به نظر می رسد فرماندهان نیروی دریایی ارتش و سپاه با درکی عمیق و صحیح از این تدبیر مهم فرمانده معظم کل قوا، شرایط حضور در آبهای آزاد را به عنوان مقدمه ای مهم برای تبدیل شدن به یک نیروی راهبردی فراهم کرده اند چراکه پیش از این نیز امیر دریادار سیاری در تحلیلی پیرامون تدابیر فرمانده کل قوا در خصوص نیروی دریایی، اعلام کرده بود که "لازمه یک نیروی راهبردی، حضور در آبهای آزاد است"
 
حال، سپاه با دستیابی به اولین شناور با برد بلند خود، توان حرکت با سرعت بالا، در شرایط بد جوی و با رعایت اصول پنهانکاری را به دست آورده است و البته، استفاده از یک بالگرد مناسب، می تواند مکملی برای این حضور استراتژیک و مهم باشد.
 
این تحول مهم برای نیروی دریایی سپاه از آن جهت اهمیت دارد که تا پیش از این، شناورهای این نیرو به علت ویژگی های خاص خود مشغول دفاع مقتدرانه از مرزها و منافع کشورمان در محدوده های مختلف آبهای سرزمینی ایران بودند اما اکنون با شکستن محدودیت های موجود، اماده حضور در اقصی نقاط جهان خواهند شد و هرجا که نیاز به حضور پاسداران انقلاب اسلامی باشد، می توان از این توانمندی بهره گرفت و حالا، یک ابزار تهاجمی، در خدمت دکترین دفاعی کشورمان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 42
  • محمد حسین ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    15 2
    مشرق واقعا این تیتری که زدی مسخرست.(ارتش آمریکا و چین ).
  • گنار ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    4 2
    افرین. چه عجب. یک خبر خوب دادید. تیتر هم عالی بود
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    8 2
    سپاه ثابت که جوان شیعه انقلابی ایرانی میتواند همه کار کند بدون اینکه بخواهد غربگرا یا شرقگرا شود
  • مرتضیsk ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    3 0
    اگر از تسلیحاتش هم مطلبی در دست بود خیلی عالی می شد
  • ناشناس ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    3 2
    منظور مشرق از این تیتر، عملیاتی شدن سازه swath در ایران در بخش نظامی برای نیروی دریایی سپاه است ، همانطور که در گزارش بالا هم آمده است، در آمریکا هنوز کامل عملیاتی نشده است و در چین هم یک نمونه کوچکتر و ساده تر ساخته شده است، پس تیتر مشرق کاملاً درست و منطقی است ، چون در این گزارش که به طور کلی ، نیروی دریایی آمریکا و چین را با ایران مقایسه نکرده ، بلکه به طور خاص در زمینه استفاده از سازه swath سه نیروی دریایی را مقایسه کرده، و در زمینه استفاده نظامی از سازه swathدر حال حاضر ایران موفق تر عمل کرده است.
  • نوش ابادی ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    5 0
    این شناور یا کشتی ۵۵ متری که در یاهو امریکا هم راجع ان خبری امده بود؛ واقعا پیشرفت نیروی سپاه را نشان میدهد . اگر چه فکر نکنم کشور های پیشرفته مشکلی برای ساخت ان داشته باشد. اگر کمی به اوایل جنگ ایران و عراق برگردیم ؛ حتما میدانیم نیروهای نظامی ایران کمبود تسحیلات سبک و سنگین داشتند. واقعا پیشرفت ساخت انواع این سلاحهای مدرن و نیمه مدرن باعث دلگرمی مردم در دفاع در برابر دسیسه جویان میشود.هر چند امیدوارم در کشور ایران صلح برقرار باشد و هر چه در توان است باید برای صلح کوشید و از جنگ که بدترین عمل دولتهادر قبال ملتشان است دوری کرد. نمونه بارز جنایت صدام حسین خونخوار در مقابل ملت زجر دیده عراق و ایران است . پایدار باد صلح.
  • پاکان ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    3 1
    این طرح اشکالات زیادی داره که الان از گفتنش معذورم اما تا تکمیل راه زیادی در پیش رو داریم
  • امیر ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    2 0
    آقا بالاخره یه مدته مشرق مثل قبل فعال شده توقع ما همینه دوست دارم مشرق همیشه بهترین باشه
  • داریوش مقتدر ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    4 0
    جایگاه تسلیحاتش کجاست؟چطورمیحوادازخودش دفاع کنه؟
  • امیر ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    2 1
    این بیشتر به قایق تفریحی شبیه تا نظامی واقعا سرعت کمتر از 50 کیلومترو دیگه نمیگن پرسرعت با مردم مقامات صادق باشند همچنین که این شناور خیلی عجله ای رو نمایی شده یه رنگ ضد رادار زیبا سامانه موشکی حتی یه تیربار نداره 62 تن سوخت حمل میکنه با یک موشک کوچک که به مخزن سوختش برخورد کنه ریز ریز میشه اما............. با رفع مشکل موتور و تسلیحات همچنین پوشش زرهی مخازن سوختش واقعا ضربه بزرگی برای نیروی دریایی فرامنطقه ای محسوب میشه امیدوارم در آینده بتونن سرعتشو به 80 تا 90 کیلومتر ارتقا بدهند
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    3 3
    ملت ایران همراه با بازوی مقتدر سپاه و ارتش ابر قدرت جهان است شک نکن برادر
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 10
    محمد حسين نميتوني ببيني كشورت پيشرفت كنه ؟ آدم اين قدر حسود ؟ نادره . اصلا فرض كن اسباب بازيه يا همش خيالاته . شما برو براي كدخداي ده كف بزن بابا .
  • ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 2
    طراحيش واقعا عاليه
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 1
    2 مطلب مهم هست : 1 . دکترین دفاعی ایران تا به حال دفاع در سطح مرزهای کشور بود یک بخش جدید اضافه شد ، تهاجم به دشمن در تمام دنیا برای دفاع از سرزمین اصلی این کاملا نشان می ده که ایران با چه شتابی در حال قدرت گرفتن است . 2 . این شناور یک دانشگاست یعنی تجارب بسیار ارزشمندی را در اختیار قرار می دهد برای طرح های بهتر و بهتر ، می رویم برای قرار گرفتن در پهنه اقیانوس ها .
  • آرش کمانگیر ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 0
    به نام خدا . سلام . اینگونه شناورهای دارای دو بدنه را معمولا ( کاتامران) مینامند و قبلا یک نمونه کوچکتر از آن بر اساس قایق تندرو موشک انداز نوع ( چاینا کت ) در صنایع دریایی وابسته به وزارت دفاع ساخته شده بود که اینک در خدمت ندسا است . برخلاف آنچه مرقوم فرموده اند بازتاب راداری این شناور که حدود ۱۳ متر از سطح دریا ارتفاع دارد سبب کشف آن در فاصله دور میگردد و هیچگونه ویژگی رادار گریزی در طراحی سازه این شناور وجود ندارد مگر اینکه بپذیریم سطوح خارجی این شناور با رنگهای جاذب امواج رادار پوشیده شده است . موضوع اعزام این شناور به آبهای بین المللی و آزاد هم با طرح تقسیم وظایف ندسا و نداجا مغایر است زیرا عملیات نیروی دریایی سپاه پاسداران محدود به آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز میباشد . از سوی دیگر اعزام شناوری که فاقد رادارهای کشف اهداف پرنده و تسلیحات پدافندی مناسب است به آبهای آزاد چندان منطقی به نظر نمیرسد . مهمترین وظایف احتمالی این شناور که دارای سرعت متوسط است میتواند انتقال نیرو به جزایر خلیج فارس و عملیات جستجو ونجات و گشت طولانی مدت دریایی است . درصورت تجهیز این شناور به بالگردهای سنگین مجهز به سونار متغیر و اژدرهای ضد زیردریایی میتوان از شناور شهید ناظری در عملیات ضد زیرسطحی نیز استفاده نمود
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    دارن آماده می شن برای پیاده کردن نیروی نظامی در سکوها ، جزایر ، و سواحل حاشیه خلیج فارس در راستای همون افزایش توان تهاجمی.
  • امین ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    خیلی خوبه فقط مگه نیروی دریایی سپاه مأموریت نداشت در خلیج فارس و تنگه هرمز حضور پیدا کنه و نیروی دریایی ارتش هم در دریای مکران و آبهای آزاد حضور داشته باشه و مسئول حفظ امنیت خطوط کشتیرانی و کشتی های تجاری و نفتکش ایران باشه؟
  • ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    جاي خالي سيستمهاي پدافندي و يا توپهاي دريائي در اين شناور مشهود است در ضمن صرف حضور بالگرد بر روي عرشه بدون پوشش مسئله رادار گريزي آنرا به شدت تحت شعاع قرار ميدهد به هر حال قدم بزرگي برداشته شده
  • ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    یک ایراد بزرگ بلند بودن پیشانی شناور هست متاسفانه
  • adel95 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    7 0
    مشرق بعضی اوقات قاطی میکنه بخون و بگذر :)
  • ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    بنده برای این گونه شناور ها نام شناور دوپایه رو پیشنهاد می کنم
  • پسری از خطه آذربایجان ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    نیروهی هوایی ما دچار ضعف هستش ولی به نظرم در بقیه ی بخش ها مثل دریایی زمینی عملکرد قابل قبلوی وجود داره ما جنگنده ی مناسب و قدرتمند زیادی نداریم و باید این نقیصه برطرف بشه
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    خبر خوبی بود ، روحیه ام بالا رفت و افتخار کردم. ان شاءالله نابودی اسراییل
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    6 0
    اخه به این میگی نیروی راهبردی؟؟؟
  • نهضت جهانی صلوات ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    2 1
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم درود خدا بر تمامی خادمین مخلص نظام مقدس اسلامی بخصوص جهاد گران نیرو های مسلح بویژه عزیزان خودکفایی نیروی همیشه پیروز در یایی سپاه که این شناور شهید ناظری را طراحی وساخته اند برای شادی ارواح پاک شهدای اسلام وامام خوبیها وشهید ناظری وموفقیت روز افزون تمامی نیروهای مسلح جهت اقتدار انقلاب اسلامی 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم درضمن با عنایت به معجزات صلوات وکابرد آن پیشنهاد میشود بر روی تمامی سلاحهای موجود صلوات را نصب نمایند تا بیمه حقیقی شده واصابت به هدف آن تضمین گردد " یاعلی
  • سینا ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    به امید روزی که مسلح بشه و به مدیترانه و چین و اقیانوس آرام بره
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 0
    بریم تو افق محو شیم واسه عام تیتر زدی یا خاص
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    البته ساخت این شناور بسیار خوب است و باید ادامه پدا کند، اما چند نکته وجود دارد: 1- در بحث شناورهای نظامی، نوع اسلحه و سیستمهای شناسایی شاید از نوع بدنه نیز مهم تر باشند. باید دید چه نوع تسلیحاتی امکان نصب بر روی این شناور را خواهند داشت. 2- این نوع از بدنه البته بهبودهایی داشته است ولی از این تیپ در جنوب ایران (کاتامارانها) در بین بندرعباس و قشم به وفور یافت می شوند.
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    سلام 1- وضعیت هوایی کشور هم خیلی مطلوبه منتها ملاحضاتی هست که آمار داده نمی شودمثلا صنعت هوایی ترکیبی از صنعت موشکی و جنگنده با و بدون سرنشین می باشد 2-درجهان وابسته هر قدمی هر ایده نویی هراس بدل دشمن می اندازد 3-دمشون گرم اگر کمی در رنگ آمیزی هم همت کنند حرف ندارد هم ایجاد اشتغال می کند هم خودکفایی هم خود باوری 4-عمده دلیل ملاحظه آمریکا نگرانی از آن است که در یک درگری وجنگ نامتقارن تابو تسلیحاتی آنان بشکند و اعتماد خریداران از بین برود -یک قایق تندرو یک ناو را زمین گیر کند و آبروی صنایعشان برود در غیر این صورت اینهمه بلوا برای چهار تا قایق گشت سپاه به پا نمی کردند -در خاتمه مرغ همسایه مرغ است و مرغ ما بید غاز باشد
  • ایرانی ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 8
    خدا قوت ...اگر سپاه نبود کشور هم نبود.
  • asad ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    هر چند مخلص همه شهدا منجمله شهید ناظری هم هستیم اما اگه یک نام کوتاه و کاربردی براش انتخاب بشه که گویای اقتدار ، تیزی و چابکی و قدرت دافعه اش باشه بهتر نیست؟! روح همه شهدا شاد
  • دانیال ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    امدی اینجا نظر بدی یا فاتحه بفرستی ..گلزار نیست که داداش من
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    همچين از وجود اشكالات طرح صحبت كردي كه ابتدا فكركردم از طراحان وسازندگان اين شناور هستي!!!!!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 1
    همیشه همینطوره اولین طرح اشکالاتی داره ولی به مرور زمان کامل میشه مهم همون حرکت اوله که انجام شده
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    احسنت
  • ناشناس ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 0
    ما اسلحه انفرادی نمی تونیم بسازیم کلاشینکف روسی می خریم.
  • صفرپور ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    این نوع کشتی جنگی مورد نیازنیرو دریایی بود .که میتتواند کاربرد گوناگونی داشته باشد
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    5 0
    یعنی امریکا اینهمه ناو هواپیمابر و زیردریای های پیشرفته و ناو و ناو های موشک انداز و ناوچه دار بعد ما یک شناور ساختیم یکی دوتا هلیکوپتر حمل میکنه اون وقت نیروی دریای امریکا از ما عقبتره بهتر واقع بین باشی همین شناور اگه امریکا می ساخت الان مشرق با یه موشک غرق می کرد
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    ماموریت سپاه رو شما تعیین میکنی ؟
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 1
    فعلا که همین نیروی راهبردی اجازه غلط اضافی به هیچ دشمن رو نداده و نخواهد داد. یکم عزت به کشور بده
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    الهم صل آل محمد و آل محمد
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 1
    اگه سپاه نبود الان بعضی ها ماهارو هم فروخته بودن
  • محمد22 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    نظر خوبی بود ارتفاعش واقعا زیاده طراحی رادا گریز نداره سرعتش واقعا کمه موشک حمل نمی کنه؟ مکان شلیک موشکش کجاست گمونم فقط واسه گیج کردن دشمن رونمایی شده قطعا طرح اصلی این نیست اینو فقط واسه مطالعه و بررسی طرح اصلی ساختن عمق آب خوری یک و نیم متری جالبه
  • محمد ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    درود بر سپاه قهرمان این است قدرت و اقتدار متخصصان ایرانی
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 0
    اگر کشور نبود هم سپاه نبود!
  • آریایی مسلمان ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    موفق باشید
  • محمد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    درود بر سپاه قهرمان این است قدرت و اقتدار متخصصان ایرانی
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    ازدیروز تا حالا دارم به خودم میبالم دم سپاه گرم
  • Reza ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 1
    چقدر خفنه شبیه فیلمای علمی تخیلیه دمتون گرم سپاه شام کردید :O یک پیشنهاد دارم مشرق خواهشا چاپ کن و نظرمو ببر اول میخوام بتونم کیا مخالف یا موافق اند این کسایی که از دانشگاه شریف و تهران فارغ التحصیل میشن باید تو کشور بمونن هر کی هم دلش میخواد بره باید جریمه خیلی سنگینی بد مثلا 2 تا 3 میلیارد تومن آی مردم اینا از مالیات های ما تحصیل می کنند چرا در آخر باید برن به کشور های دشمن خدمت کنند توروخدا یه فکری کنید
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    شما چه می دونی شاید در جریانه؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    داداش ایراداتش رو نمی گم دشمن نفهمه ولی یکسری ایرادات داره که ...
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    باز راست گفته کی منفی داده آخه. زود جو گیر میشین به طرف منفی میدین!
  • سینا ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    طرح باحالی داره جای کار زیادی داره ولی فکر کنم این نمونه اولیه باشه اگر بخواهیم بفرستیمش تو اقیانوس ها باید تسلیحات پدافندی و دفاع نزدیک خوبی داشته باشه و فکر کنم صباح 114 که دیروز سردار فدوی گفت که 114 متر طول داره و به تولید انبوه میرسه نمونه ی کامل شده اش هست ولی عجب غولیه اون 2 برابر اینه
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    تفکر مقاومتی یعنی همین. بعضی از اقایون یاد بگیرن. ماشالله بچه حزب اللهی ها.
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    بعضی ها دوست دارند هر پیشرفتی در هر نیرویی را کم ارزش جلوه بدهند ولی به کوری چشم دشمنان وبدخواهان با اتحاد وهمدلی ثابت کردند که می توانند . برعکس روشنفکرنماهای غرب زده
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    همين كه ساخته شده از نظر تكنيكي جاي تقدير فراوان داره . ولي تا به طور موثر مسلح نشه ، ارزش تاكتيكي نداره .
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    قایق موشک انداز تایپ ۰۲۲چین بر اساس یک شناور تجاری غیر رزمی تند رو تفریحی ساخته شد . این شناور توسط یک شرکت استرالیای ساخته و بین سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ میلادی یک شرکت چینی هفت فروند ان را از استرالیا خریداری کرد. تایپ۰۲۲ دارای بدنه الومینیومی است ولی نسخه تجاری استرالیای دارای بدنه کامپوزیت بود. چین این قایق تند رو را از المینیوم ساخت که البته در برابر حملات اسیب پذیرتر است تایپ ۰۲۲ دارای طول ۴۳ متر و ۱۲ خدمه می باشد و وزن ان ۲۲۰ تن است. اگرچه چین مدعی است که تلاش در ساخت ظاهری رادار گریز برای این ناو بوده ولی سطح مقطعی ان چندان کوچک نیست و گزارش نیروی دریایی امریکا بیان میکند که تصاویر رادار ان به خوبی مشخص کننده اندازه واقعی ان است. قایق میتواند در بیشترین سرعت به ۶۷ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و برد ان به ۱۵۰۰ کیلومتر با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت می رسد سلاح ضد کشتی اصلی تایپ۲۲ موشک ضد کشتی رادار فعال سی ۸۰۱ ، سی ۸۰۲ و یا سی ۸۰۳ است. هر سه این موشک ها رادار فعال هستند و معمولا در چین موشک سی ۸۰۲ روی این شناور نصب می شود. هشت موشک درون دو محفظه (هر محفظه چهار موشک) در عقب قایق موشک انداز نصب می شود. اگرچه یک از این موشک بیش از ۸۰ کیلومتر برد دارند(بین ۸۰ تا ۳۰۰ کیلومتر) ولی چیزی که مشخص است به دلیل ارتفاع کم دکل رادار این شناور ، برد واقعی درگیری به زیر ۶۰ کیلومتر محدود است زیرا بیش از این برد نمی تواند با رادار هدف را کسب کند همچنین این شناور میتواند دو موشک تهاجم زمینی اچ ان-۲ را حمل کند. این موشکهای تهاجم زمینی با سامانه هدایت جی پی اس در کنار رادار ارتفاع یاب دارای برد ۱۸۰۰ کیلومتر و کلاهک ۴۰۰ کیلوگرمی می باشد ناو برای دفاع هوایی دارای یک توپ گاتیلینگ ۶ لول ۳۰ م م با سرعت اتش ۵ گلوله بر دقیقه است. این توپ از نوع AK-630 روسی است ولی نسخه نصب شده در واقع نسخه چینی این توپ است. این توپ میتواد مهمات های برخورد مستقیم هسته فولادی ویا تنگستنی ویا گلوله های انفجار مجاورتی را حمل کند این توپ برای انهدام موشک های کروز و هواگردها در برد ۴ کیلومتر و ارتفاع ۲٫۵ کیلومتر موثر است و البته میتوان ان را با رادار ناو نیز اتش کرد. میتوان از این توپ علیه اهداف دریای کوچک نیز استفاده کرد همچنین در ناو دو پرتاب گر موشک فروسرخ ونگارد نیز وجود دارد . موشک شانه پرتاب فروسرخ ونگارد بر اساس ایگلا روسی ساخته شده و ۵ کیلومتر برد دارد . این شناور با در نظر گرفتن توپ گاتیلینگ خود تنها برای دفاع حملات موشک های ضد کشتی و حملات نزدیک هوایی ساخته شده و در واقع تاکتیک دفع موشک های ضد کشتی است ونه جنگنده شلیک کننده موشک. همچنین شناور دارای شش لوله پرتاب چف است. این لوله ها به شکل سه به سه در دو طرف جلوی ناو جلوی ساختمان فرمانده ای نصب شده که برای پرتاب چف و ایجاد اهداف دروغین در نظر گرفنته شده است همکنون ۸۳ فروند تایپ۲۲ ساخته شده که اصلیترین و پر تعداد ترین قایق موشک انداز ارتش چین است اگرچه در واقع پرتعداد ترین شناور رزمی چینیها نیز است مشخصات طول: ۴۲٫۶ متر بلندی:۱۲٫۲ متر وزن:۲۲۰ تن پیشرانه: دو موتور دیزل با قدرت ۶۸۵۲ اسب بخار تسلیحات: توپ ۳۰ م م سینه، موشک ضد کشتی سی ۸۰۱ تا ۸۰۳ و موشک کروز تهاجمی ان اچ۲
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    آقای عزیز شما که از هیچ جا خبر نداری و کاملا پرتی چرا نظر میدی ؟!!!
  • علی ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    این شناور جدید میتونه بستر مطالعات و تجربه باشه، وگرنه بیشتر به یه شناور تفریحاتی شبیه (با ظاهری خشن) تا یک شناور رزمی
  • سیروان ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    یعنی من الان کوردم و سنی هستم.من ایرانی نیستم؟با این کاراتون و حرفاتون باعث رشد تجزیه طلبی و رنجوندن اقوام میشید.بژی ایران.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    شعورش همین حده یه سایت زرد متمایل به نارنجیه
  • رضا ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    واقعا کم داره مشرق همین مونده بیاد بگه ایران200تا ناوهواپیما بر و سفینه فضایی داره
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    خخخخخخخخخ ههههههههه
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    تو هم برو به افکار رویایت ادامه بده. اصلا این سفینه و بشقاب پرنده
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    نه والا
  • مسعود ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    ای خدا مریض شدیم از بیکاری
  • محمد حسین ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    با شلقم از خودش دفاع میکنه.
  • محمد حسین ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    کاسه داغ تر از آش نشو.
  • محمد حسین ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    ما تولید کننده آبگوشت بزباش هم نیستیم.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    برادر کردم تو هم خون ما هستی و یک ایرانی اصیل ایران خانه همه کرد هاست بژی کرد و بژی کردستان
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    این شناور گشت دریاییه...کی بااین میره اقیانوس پیمایی???
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    سیروان عزیز لطفا این طور برداشت نکنین . شیعه وسنی انگشتان یک دستند راستی منم یک رگ کرد دارم
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    ای هموطن سنی من شیعه به نوبه خودم از شما هم وطن معذرت می خواهم حرف شما درسته درود بر تمام اقوام ایران چه شیعه چه سنی و چه کلیمی یا زرتشی یا مسیحی
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    از رو دست چین ودوستان کپی شده.حداقل از اروپا وامریکا کپی کنید......
  • حسین ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    با انتخاب این نام ، بروی ناو ،حقشو ادا کردین در برابر آنهمه اخلاص و تلاش ناظری درود بر سپاه مدافع ولایت
  • M6p ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    داشتم نظرات رو میخوندم ماشاالله چقدر کارشناس مسائل نظامی داریم تو همه چیز هم سر رشته دارن زمینی-هوایی-دریایی-پدافندی.خودتونو به وزارت دفاع معرفی کنین شاید استخدامتون کردن!!!!!خخخ
  • فوق دکترای مکانیک ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    چینی ها و امریکایها فقط پولشون از ما بیشتره شعورشون و عقلشون کمتر نباشه بیشتر نیست خودباخته نباش دلاور
  • نصیر ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    بعضی دوستان جوان چنان تصوری از چین و روسیه و امریکا دارن که انگار یه سری یوفو هستن!.....یه روزی می فهمید داخل این دنیا دقیقا هیچ خبری نیست....
  • حسین ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    برادر کرد و هموطن دلیر، سبحان شاهمرادی اصولگرا رو ببخش
  • آشنا ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    من نمیدونم چرا بعضیا اینقد با وسعت یابی قدرت سپاه مشکل دارن که صدالبته مهم نیس مهم اقتدار اسلامه باید خوشحال بشیم ودعاشون کنیم نه که آیه بدبینی زمزمه بشه
  • reza ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    درود وصد درود برمتخصصان ایرانی
  • حامد ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    سلام. فکرشو نمیکردم انقدر زیبا باشه این شناور. کاربری هم هست. ان شاء الله پیشرفت هرچه با کیفیت تر و سریع تر برای کشورمون.
  • شاهمردای سبحانی اصلاح طلب ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    1 0
    یعنی چون یه چیز عجیب غریب ساختیم که هیچکس نساخته از ارتش آمریکا جلو افتادیم!؟
  • صادق ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    باید ساخت این نوع قایق موج شکن باسرعت بالا برای رساندن نیرو یا حتی کمک رسانی سریع یافقط استفاده درموارد خاص که دریا طوفانی است امابهتر است جلوی سازه طوریی طراحی شود که باد شکن وهم موج شکن باشد تاسرعت بالاراازسربگذراند
  • ارادتمند شما قوچْعلی ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    0 1
    باید بچه های سپاه کاری کنن کارستان که با تجربیاتی که از ساخت این شناور راهبردی به دست میارن در آینده ناوشکنی بسازن با نام شهید ناظری و به قصد سفر به کوبا و ونزوئلا و مبارزه با امواج ۳۰ متری اقیانوس های متلاطم و خروشان من نه کارشناسم نه زیاد چیزی میدونم، اما یه سوال دارم خواهشاً مسخره نکُنن و اون اینه که: آیا میشه که در نسل بعدی این شناور دوتا قسمتی که داخل آب قرار داره حباب البته از نوع سرد ایجاد کنه تا هیچگونه اصطحکاکی با آب نداشته باشه مثل موشک حوت که سریعترین اژدر زیر سطحی جهان هست بخاطر اینکه حباب اطرافش باعث سرعت زیادش میشه این شناور هم به سرعتهای به مراتب بالاتری دست پیدا کنه؟ اینو هم بگم که قسمت خالی زیر شکم این شناور راست کار پرتاب اژدر حوت به سمت کشتی های دشمن هست، بچه های سپاه ممنونیم روحیه مان را شاد کردید
  • کیان ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 1
    خدا رو شکر. خدا رو شکر. خدا رو شکر. خبر رو چند روز پیش دیدم ولی وقت نشد که پیغام بذارم. من هر وقت که یک چنین خبرهای خوبی می بینم و می شنوم خدا رو از ته دل شکر می کنم. کشوری که در اوج تحریم یک چنین پیشرفتی داره و یک چنین امنیتی داره دشمنان رو به حیرت وا داشته ولی با جو رسانه ای سعی دارند که مردم را از این اقتدار غافل کنند.
  • شجاعی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 1
    کشتی جنگی شهید ناظری جدیدترین زمناو نیروی دریایی ایران که بیش از 30 متر طویل تر از ناوشکن های فعلی و دو برابر سنگین تر است. با این وجود خط اثر راداری آن 50 برابر کمتر از ناوشکن های عادی است و در برابر رادارهای دریایی تقریبا نامرئی بشمار می رود. تعداد خدمه مورد نیاز آن نیز نصف ناوشکن های عادی است. در این ناوشکن از پیشرفته‌ترین فناوری های رادار، اختفا، تسلیحات و سیستم رانش استفاده شده است و در سال 2016 عملیاتی خواهد شد. زوم والت مکمل ناوشکن های کلاس آرلای بورک (Arleigh Burk) است که وظیفه محافظت ارز ناوهای هواپیمابر در برابر حملات هوایی را دارند. این ناوشکن می تواند از دید رادار دشمن گریخته و به آبهای کم عمق سواحل بیگانه بخزد و صدها کیلومتر داخل خشکی را با توپهای دقیق خود مورد حمله قرار دهد. این ناوشکن می تواند از عملیات آبی خاکی نیروهای خودی حمایت کرده و سیستم های دفاع هوایی دشمن در نزدیکی خط ساحلی را نابود سازد. ناوشکن های معمولی امواج بزرگی در دنباله خود ایجاد می کنند و بدنه آنها هدف خوبی برای آشکارسازی در امواج رادار است. اما بدنه زوم والت خط اثر راداری آن را 50 برابر کمتر می کند بطوری که در رادار بصورت یک قایق کوچک ماهیگیری دیده می شود. این ناوشکن طوری در آب می خزد که اثری در پشت خود ایجاد نمی کند در نتیجه از بالا نیز بسختی قابل آشکارسازی است. با رادار خود که آرایه ای تخت از فرستنده - گیرنده های امواج است و سونارهای پیشرفته به آشکارسازی تهدیدات هوایی و زیرآبی می پردازد. توپهای آن بطور خودکار بارگیری و تخلیه می شوند و راکت های هدایت شونده توسط GPS پرتاب می کنند. هم چنین به آتشباری از موشکهای ضدهوایی SM-2، موشک کروز توماهاوک و موشک ضد موشک ESSM و اژدر پرتاب عمودی ASROC مجهز است.واقعا کجا چنین پیشرفتی دارند و اونوقت کشوری که در زمینه موشک وماهواره و هوافضا و هواپیما و پهباد و ناو و ناو هواپیما بر حرف اول را میزند تو تلوزیون میان با کره جنوبی در مورد صنعت خودرو مقایسه مقایسه میکنند . چگونه خودرو پیشرفته ما با کره قابل قیاس است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس